Na początku lipca tego roku, podczas uroczystości z okazji 125-lecia marki na dachu dawnej fabryki Lingotto w Turynie, Fiat oficjalnie przedstawił długo wyczekiwaną Grande Pandę 2025. Jest to pierwszy model z zupełnie nowej, globalnej linii pojazdów włoskiego producenta.

Nowy gracz w kasie B

Długość Grande Panda 2025 to dokładnie 399 cm długości, szerokość 176cm oraz wysokość 157 cm. Wymiary te ustawiają nowa Pandę pomiędzy znanymi modelami Fiat 500 i Fiat 600. Nowa Panda jest o około 30 centymetrów dłuższa od wersji obecnie znanej jako Pandina. Pozwala to jej na lepsze wpisanie się w segment B, przy jednoczesnym zachowaniu kompaktowych rozmiarów idealnych do jazdy miejskiej. Wewnątrz samochodu znajdziemy sporą ilość przestrzeni, co stanowi istotny atut tego modelu.

Za projekt odpowiadali styliści z Centro Stile Fiat. Inspirowali się oni kształtem legendarnego modelu z lat 80., co zaowocowało charakterystycznym, kanciastym wyglądem Grande Pandy, mimo że samochód ma pięć drzwi. Nowoczesny wygląd wzbogacono o pikselowe przednie światła oraz unikalne wzory felg o średnicy 17 cali. Na uwagę zasługują także wytłoczone napisy na drzwiach i tylnej klapie oraz atrakcyjna paleta kolorystyczna, obejmująca siedem barw: czerwony, biały, czarny, zielony, brązowy, niebieski i żółty.

Wnętrze robi wrażenie

Wnętrze Grande Pandy to połączenie nowoczesności z ciekawymi detalami stylistycznymi. Dominują tu zaokrąglone elementy, w tym osłona systemów informacyjnych i multimedialnych – odpowiednio dwa ekrany o przekątnej 10 i 10,25 cala. Sama obudowa stanowi odniesienie do toru testowego na dachu fabryki Lingotto. Świetnym akcentem jest podobizna pierwszej Pandy umieszczona po stronie pasażera. Ważnym dla potencjalnych nabywców jest to, że choć samochód ma wyraźnie budżetowy charakter, to jakość użytych materiałów pozostaje na wysokim poziomie.

Zgodnie ze starą filozofią Fiata – małe na zewnątrz, przestronne wewnątrz – Grande Panda jest kompaktowa zewnętrznie, lecz oferuje obszernie zaaranżowane wnętrze. Choć deklarowana przez producenta wygoda dla pięciu osób może budzić pewne wątpliwości, bezsprzecznie przestronność kabiny jest nad wyraz imponująca jak na ten segment aut. Dodatkowo pojazd dysponuje bagażnikiem o pojemności 361 litrów oraz licznymi funkcjonalnymi schowkami.

Elektryk i hybryda do wyboru

Fiat Grande Panda będzie dostępny w dwóch wariantach napędowych zgodnie ze strategią koncernu Stellantis: elektrycznym i hybrydowym. Silnik elektryczny o mocy 113 KM wyposażony będzie w baterię o pojemności 44 kWh umożliwiającą przejechanie ponad 320 km na jednym ładowaniu. Jeśli chodzi o wersję hybrydową, oczekuje się kombinacji turbodoładowanego silnika benzynowego o pojemności 1,2 litra z układem mild hybrid oraz dwusprzęgłową skrzynią biegów.

Kiedy debiut rynkowy?

Nowy Fiat Grande Panda trafi do salonów najprawdopodobniej dopiero pod koniec tego, a co chyba bardziej prawdopodobne, na początku przyszłego roku. Cena wersji elektrycznej startować będzie poniżej 25 tys. euro (czyli nieco ponad 100 tys. zł). Tak przynajmniej deklaruje producent. Co do wariantu hybrydowego cena wyjściowa powinna być nieco poniżej 80 tys. Wskazuje na to cena bliźniaczego Citroena C3, który to model można nabyć od 71250 zł.

Zapowiadając tak interesującą propozycję jak Grande Panda (2025), Fiat otwiera nowy rozdział w swojej historii i pokazuje przyszłość kompaktowych samochodów miejskich pełnych innowacji i stylistycznych odniesień do kultowych modeli przeszłości.