Sportowa dywizja N Hyundaia już popracowała nad tworzeniem samochodów z silnikami benzynowymi i zaprezentowała teraz swój pierwszy seryjnie produkowany samochód elektryczny. Ilość ulepszeń jest znacząca. Hyundai Ioniq 5 N to szybki „elektryk” dla fanów sportu który zadebiutował na Festiwalu Prędkości w Goodwood: nowy produkt otrzymał aerodynamiczny zestaw nadwozia oraz instalację dwusilnikową – silniki elektryczne zamontowane z przodu i tylne osie rozwijają łącznie 650 koni mechanicznych. Dzięki tej instalacji samochód elektryczny przyspiesza od zera do 100 kilometrów na godzinę w 3,4 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 260 kilometrów na godzinę. Hyundai pokazał możliwości sportowej modyfikacji Ioniqa 5. Przypomnijmy, że model ten ma w nazwie literę „N” – skrót od Nürburgring, gdzie Hyundai ma jeden z swoich ośrodków badawczo-rozwojowych.
Ioniq 5 N – wyposażenie zewnętrzne
Nadwozie w wersji N posiada dodatkowe 42 punkty spawania i 2,1 m połączeń klejonych w celu zwiększenia sztywności. Hyundai Ioniq 5 N uzyskał szersze opony oraz i kute 21-calowe alufelgi w innowacyjnym wzorze a także elementy aerodynamiczne. Wzmocniono ramy pomocnicze i mocowania silników oraz akumulatora trakcyjnego o pojemności 84 kWh z rozbudowanym system kontroli temperatury z wydzieloną chłodnicą. Usztywniono także mocowanie kolumny kierownicy, a także przekalibrowano sam mechanizm ze wzmacniaczem na zębatce. Wszystkie koła posiadają jednoczęściowe półosie napędowe z piastą, taka konstrukcja jest o 10% lżejsza i o 55% sztywniejsza od tradycyjnego kompozytu. Osie inspirowane samochodami WRC uległy wzmocnieniu, dzięki czemu wytrzymują większy moment obrotowy silnika elektrycznego.
Napęd
Podobnie jak model podstawowy, elektryczny Hyundai Ioniq 5 N ma dwusilnikowy napęd na wszystkie koła, ale z oryginalnymi, trwalszymi silnikami elektrycznymi, które mogą obracać się do 21 000 obr./min. Przedni wytwarza 226 KM w trybie nominalnym, tylny 383 KM, czyli ich łączna moc wynosi 609 KM. Dwa silniki nie zostały ze sobą połączone, a za ich działanie odpowiada elektronika, dzięki czemu można dowolnie regulować ich pracę, by uzyskać różne efekty. Jednak w najbardziej ekstremalnym trybie N Grin Boost (aktywowanym czerwonym przyciskiem na kierownicy) oba silniki mogą zwiększać moc maksymalną na dziesięć sekund, co daje łącznie 650 KM i 770 Nm.
Szybki „elektryk” dla fanów sportu – dodatkowe funkcje
Przed wyruszeniem na tor wyścigowy akumulator można wstępnie podgrzać i doprowadzić do temperatury roboczej. Tylny mechanizm różnicowy jest blokowany elektronicznie. Przednie hamulce wyposażone są w mechanizmy czterotłoczkowe i tarcze o średnicy 400 mm, natomiast tylne hamulce to proste zaciski pływające i tarcze o średnicy 360 mm. Do tego bardzo skuteczny system odzyskiwania, który pozwala rozwinąć opóźnienie aż do 0,6g i uniknąć ryzyka przegrzania hamulców.
W trybach jazdy sportowej elektronika umożliwia hamowanie lewą nogą bez zakłócania przyczepności. W przypadku dynamicznej jazdy hamulce stanowią uzupełnienie hamowania rekuperacyjnego N Brake Regen, dlatego rozkład między osiami ulega zmianie w zależności od trybu jazdy. Praktyczna funkcja N Drift Optimizer wysyłania większej mocy na tył, pozwala kierowcy wprowadzić auto w kontrolowany poślizg. Hyundai Ioniq 5 N sprawnie pokonuje zakręty (Corner Rascal) zarówno za sprawą usztywnienia zawieszenia z elektronicznym sterowaniem amortyzatorów a także dzięki układowi kierowniczemu ze zmienionym przełożeniem.
Nowości wewnątrz auta
Dwa dodatki pomogą rozjaśnić dosłownie cichą żywotność pojazdu elektrycznego. N Active Sound to system symulujący dźwięk silnika nie tylko w kabinie (wykorzystuje się osiem głośników systemu audio), ale także na zewnątrz (dwa głośniki). Do wyboru są trzy motywy dźwiękowe: dwulitrowy benzynowy turbodoładowany czterocylindrowy silnik elektryczny prototypu RN22e. Co więcej, Ioniq 5 N może symulować zmianę ośmiu biegów: system e-shift N działa nie tylko dźwiękiem, ale także na krótko przerywa przyczepność silników elektrycznych! Poprzez zmiany momentu obrotowego powoduje niewielkie szarpnięcia. To technologie, które gwarantują odczucie oraz usłyszenie dostarczanej mocy.
Elegancka modułowa tablica przyrządów zawiera dwa zintegrowane wyświetlacze: 12,25-calowy ekran dotykowy z pełnym systemem informacyjno-rozrywkowym i 12,25-calowy zestaw wskaźników cyfrowych. Regulowane przednie fotele zostały efektowniej wyprofilowane z możliwością całkowitego odchylenia a ich siedziska znajdują się o 20 mm niżej niż w słabszych odmianach. Bagażnik z przodu zapewnia aż 57 litrów dodatkowej przestrzeni bagażowej. Pojemność tylnego bagażnika wynosi 527 litrów i można ją zwiększyć do prawie 1600 litrów po całkowitym złożeniu tylnych siedzeń. W Polsce Hyundai Ioniq 5 N będzie dostępny w cenie od 369 tysięcy złotych. To atrakcyjna cena za uzyskiwane przez samochód osiągi, przyspieszenie, przestronne wnętrze kabiny, doskonałe wyczucie zmiany biegów i świetne sportowe wrażenia z jazdy.
Najnowsze komentarze